Erikoiskaupan yrityksille lisää työkaluja vastuullisuustyön edistämiseksi

Yhteistyö pähkinänkuoressa

Erikoiskaupan liitto Etu ry halusi syventää ymmärrystään jäsenyritystensä vastuullisuustarpeista voidakseen tukea heitä entistä paremmin. Projektiin kuului jäsenistölle suunnattu kysely sekä syvähaastatteluja, joiden avulla luotiin tiekartta erikoiskaupan vastuullisuustoimien edistämiseksi.

Tavoite

Projektin tavoitteena oli selvittää, kuinka Etu voi tukea monimuotoista jäsenkuntaansa vastuullisuustoimissa – Edun edustamien toimialaliittojen jäsenenä on aina pienyrityksistä suuriin toimijoihin asti.

Toteutus

Betteran toteuttama kartoitus sisälsi määrällisen kyselyn ja sitä täydentäviä syvähaastatteluita, minkä kautta muodostui kattava näkemys erikoiskaupan vastuullisuustarpeista, -asenteista ja -odotuksista.

Lopputulos

Projektin myötä Etu sai selkeän käsityksen siitä, mitä vastuullisuustoimia alan yritykset tarvitsevat ja konkreettisia ideoita niiden tukemiseksi. Yhtenä käytännön toimenpiteenä päätettiin koota vastuullisuussisällöt yhteen paikkaan jäsenistön saataville.

”Projekti auttoi meitä ymmärtämään erikoiskaupan vastuullisuustarpeita nyt ja tulevaisuudessa, mikä mahdollistaa jäsenille käytännön työkalujen tarjoamisen.”

Ulla Pöllänen, Etu ry:n toimitusjohtaja


Erikoiskaupan liitto Etu ry on tukenut suomalaista erikoiskauppaa yli 100 vuotta ja tähtää alan menestyksen edistämiseen sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämä projekti keskittyi ymmärtämään erikoiskaupan vastuullisuustyön tarpeita – erikoiskaupan yritykset vaihtelevat mikroyrityksistä isoihin toimijoihin. 

Kuluttajatutkimusten mukaan vastuullisuus vaikuttaa merkittävästi kuluttajien ostopäätöksiin, sillä 34 prosenttia suomalaisista huomioi vastuullisuuden ostoissaan usein tai aina, ja 33 prosenttia on valmis maksamaan siitä enemmän. Näiden tulosten valossa Etu päätti kartoittaa, mitä asenteita ja odotuksia erikoiskaupan yrityksillä on vastuullisuustyötä kohtaan ja miten Etu voisi parhaiten tukea jäseniään.

Betteran toteuttaman kartoituksen avulla saatiin selkeä käsitys siitä, mitä jäsenistö konkreettisesti odottaa liitolta. Kartoituksen avulla Etu voi nyt tukea yrityksiä käytännönläheisesti heidän vastuullisuustyönsä edistämisessä sekä auttaa osaltaan heitä vastaamaan vastuullisuutta arvostavien kuluttajien tarpeisiin.


Lue lisää Etu ry:n toiminnasta

Haluatko kuulla lisää palveluistamme? Ota rohkeasti yhteyttä.

Innostuitko? Jaa ihmeessä eteenpäin!

Olisiko jo aika tehdä paremmin?

Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu. 

Learn how we helped 100 top brands gain success