Olennaisuusanalyysi kirkasti Vantaan Taksille vastuullisuustyön painopisteet ja antoi suunnan vastuullisuusohjelman kehittämiselle

Yhteistyö pähkinänkuoressa

Vantaan Taksi ja sen tytäryhtiö Logi Point halusivat vahvistaa vastuullisuustyötään vastaamaan liiketoimintaympäristön muutoksiin, sidosryhmien odotuksiin ja kasvaviin raportointivaatimuksiin. Betteran kanssa toteutettu kokonaisuus sisälsi kaksoisolennaisuusanalyysin, vastuullisuusohjelman rakentamisen sekä puheenvuoron yhtiöiden kick off -tilaisuudessa, jossa vastuullisuus nostettiin koko verkoston yhteiseksi teemaksi.

Tavoite

Tavoitteena oli tunnistaa Vantaan Taksin ja Logi Pointin olennaisimmat vaikutukset ja vastuullisuuteen liittyvät riskit ja mahdollisuudet, ja muodostaa niiden pohjalta selkeä ja mitattava vastuullisuusohjelma. Työn taustalla oli halu rakentaa kestävää liiketoimintaa, joka vastaa sekä markkinavaatimuksiin että palveluntuottajien ja asiakkaiden odotuksiin.

Toteutus

Projekti sisälsi kaksoisolennaisuusanalyysin, jossa arvioitiin sekä yhtiöiden toiminnan vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan että vastuullisuusteemojen vaikutuksia liiketoimintaan. Sidosryhmät – kuljettajat, taksiyrittäjät, asiakkaat ja henkilöstö – osallistuivat laajasti vaikutusten, riskien ja mahdollisuuksien arviointiin. Työn tuloksena määritettiin kuusi olennaisinta vastuullisuusteemaa ja asetettiin niille konkreettiset tavoitteet ja mittarit. Ohjelman keskiössä ovat mm. päästöjen vähentäminen, työvoiman saatavuus, kuljettajien turvallisuuskoulutus sekä markkinavaikuttaminen.

Betteran asiantuntija kutsuttiin myös puhumaan vastuullisuustyöstä Vantaan Taksin ja Logi Pointin kick off -tilaisuuteen, jossa mukana oli yhtiöiden henkilöstö sekä palveluntuottajina toimivat taksiyrittäjät. Tilaisuus tarjosi alustan keskustelulle siitä, mitä vastuullisuus kuljetusalalla tänä päivänä tarkoittaa ja miten sitä voidaan yhdessä kehittää.

Lopputulos

Vantaan Taksi ja Logi Point saivat olennaisuusanalyysin kautta kirkkaan näkymän siihen, mitkä vastuullisuuden osa-alueet ovat keskeisiä niin liiketoiminnan kuin yhteiskuntavastuun kannalta. Vastuullisuusohjelma toi selkeän rakenteen ja suunnan työn jatkolle, ja sen lanseeraus käynnisti aktiivisen vuoropuhelun sidosryhmien kanssa.

”Tämä ohjelma ei ole meille vain paperi, vaan suunnitelma siitä, miten vastuullisuus toteutetaan osana jokapäiväistä työtä. Yhteistyö Betteran kanssa auttoi meitä katsomaan peiliin, mutta ennen kaikkea eteenpäin.”

Ari Javanainen, toimitusjohtaja, Vantaan Taksi Oy

 

Yritysvastuun ytimessä: Vantaan Taksin olennaisuusanalyysi ja vastuullisuusohjelma luovat suunnan kestävälle kasvulle

Vantaan Taksi ja sen tytäryhtiö Logi Point toimivat ympäristössä, jossa vastuullisuus ei ole enää valinnainen lisä, vaan yhä useammin liiketoiminnan elinehto. Julkisten hankintojen vaatimukset, asiakkaiden ja työntekijöiden odotukset sekä yhteiskunnan asettamat päästövähennystavoitteet ovat kaikki tuoneet taksialalle painetta uudistua. Näihin muutoksiin haluttiin tarttua proaktiivisesti.

Tarve tarkentaa suuntaa – ja tunnistaa olennaiset asiat

Yhtiöt olivat jo pitkään tehneet vastuullisuustyötä eri osa-alueilla, mutta tunnistivat tarpeen koota se yhteen ja tarkentaa fokusta: mitkä vastuullisuusteemat ovat oikeasti kaikkein olennaisimpia juuri Vantaan Taksille ja Logi Pointille? Missä kohtaa toiminnalla on suurin vaikutus – ja missä taas liiketoiminta kohtaa merkittäviä vastuullisuuteen liittyviä riskejä tai mahdollisuuksia?

Betteran kanssa toteutettu kaksoisolennaisuusanalyysi tarjosi välineet näihin kysymyksiin vastaamiseen. Työssä kuultiin laajasti yhtiöiden sidosryhmiä – henkilöstöä, kuljettajia, taksiyrittäjiä ja asiakkaita – ja arvioitiin vaikutuksia niin ”sisältä ulos” (yhtiöiden vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön) kuin ”ulkoa sisälle” (vastuullisuusteemojen vaikutukset liiketoimintaan). Myös yritysten hallitus osallistui prosessiin.

Olennaisuusanalyysi toi esiin sekä mahdollisuudet että kipukohdat

Sidosryhmien palautteessa korostuivat erityisesti kuljettajien ja yrittäjien työolosuhteet, työvoiman saatavuus, reilu kilpailu sekä palvelun turvallisuus. Samalla nähtiin myös kehittämismahdollisuuksia – kuten yhdistelykyytien ja reittioptimoinnin hyödyntäminen päästövähennyksissä ja tehokkuudessa, sekä digitaalisten ratkaisujen rooli asiakaskokemuksen parantamisessa.

Analyysin tuloksena syntyi kuusi olennaisinta vastuullisuusteemaa, jotka muodostivat rungon vastuullisuusohjelmalle. Näitä ovat muun muassa palveluntuottajien toiminnan kannattavuus, päästöjen vähentäminen, turvallisuuden varmistaminen sekä vaikuttaminen julkisten hankintojen sisältöön. Jokaiselle teemalle asetettiin konkreettiset tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit, joita seurataan säännöllisesti osana yhtiöiden johtamista.

Vastuullisuuspuheenvuoro selkiyttämään tarvetta

Kun ohjelma oli valmis, se haluttiin tuoda näkyväksi koko organisaatiolle. Betteran asiantuntija kutsuttiin puhumaan Vantaan Taksin ja Logi Pointin kick off -tilaisuuteen, jossa paikalla oli sekä yhtiöiden henkilöstöä että palveluntuottajia. Tilaisuuden tavoitteena oli avata, mitä vastuullisuus tarkoittaa kuljetusalalla juuri nyt – ja miten sen toteutuminen vaatii yhteistyötä, ei yksittäisiä tekoja.

Puheenvuorossa korostettiin muun muassa sitä, kuinka vastuullisuus ei ole pelkkää raportointia, vaan myös riskienhallintaa, asiakastyytyväisyyden parantamista ja strategisen kilpailuedun rakentamista. Keskittyneet katseet tilaisuuden aikana osoittivat, että vastuullisuus resonoi myös kentällä – erityisesti silloin, kun se liittyy arjen konkreettisiin asioihin, kuten työoloihin, koulutukseen ja oikeudenmukaisiin sopimuskäytäntöihin.

Vastuullisuus osaksi arjen johtamista

Yksi projektin suurimmista saavutuksista oli se, että vastuullisuus saatiin osaksi liiketoimintaa – ei irralliseksi asiaksi, vaan osaksi suunnittelua, päätöksentekoa ja operatiivista toimintaa. Ohjelmaan kuuluvat säännölliset vastuullisuuskatsaukset, joissa toimenpiteiden edistymistä tarkastellaan ja suunnitelmia päivitetään tarpeen mukaan.

Ympäristövastuun osalta painopisteinä ovat esimerkiksi kaluston päästöjen vähentäminen ja yhdistelykyytien lisääminen. Sosiaalisessa vastuussa keskiössä ovat kuljettajien koulutukset, työhyvinvoinnin kehittäminen ja yrittäjien toimintaedellytykset. Hallinnollisen vastuun puolella tehdään vaikuttamistyötä vastuullisuuskriteerien vahvistamiseksi julkisissa hankinnoissa ja alihankintaketjun kehittämiseksi.

Kestävä kuljetuspalvelu on yhteinen projekti

Vantaan Taksi ja Logi Point uskovat, että vastuullisuustyössä menestyminen vaatii jatkuvaa vuoropuhelua ja yhteistä sitoutumista. Siksi ohjelman toteutusta rakennetaan yhteistyössä – ei vain johdon ja henkilöstön, vaan myös autoilijoiden ja kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on kuljetuspalvelu, joka on luotettava, ympäristöystävällinen ja inhimillinen – kuten sen pitääkin olla.

”Tämä ohjelma ei ole meille vain paperi, vaan suunnitelma siitä, miten vastuullisuus toteutetaan osana jokapäiväistä työtä. Yhteistyö Betteran kanssa auttoi meitä katsomaan peiliin, mutta ennen kaikkea eteenpäin.”

Ari Javanainen, toimitusjohtaja, Vantaan Taksi Oy

Innostuitko? Jaa ihmeessä eteenpäin!

Olisiko jo aika tehdä paremmin?

Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu. 

Learn how we helped 100 top brands gain success