Ei ole varaa olla välittämättä: 3 syytä ottaa vastuullisuus vakavasti

"Palavereissa näkyy edelleen silmien pyörittelyä, kun yritysvastuusta aletaan puhua. Ajatus siitä, että vastuullisuus olisi jotenkin bisneksen vastakohta, elää vahvana."

Olen huomannut, että yritysmaailmassa vastuullisuuspuheet koetaan liian usein vielä ”pehmeänä höpinänä” ja kestävä kehitys nähdään vain kulurivinä budjetissa. Palavereissa näkyykin edelleen silmien pyörittelyä, kun yritysvastuusta aletaan puhua. Ajatus siitä, että vastuullisuus olisi jotenkin bisneksen vastakohta, elää vahvana.

Mutta tässä jotain mikä saattaa yllättää: vastuullisuus on kovinta bisnestä juuri nyt. Se ei ole valinta, vaan välttämättömyys – myös kannattavuuden näkökulmasta.

1 Tehosta toimintaa ja turvaa jatkuvuus

Vastuullisempi liiketoiminta ei ole vain kustannus – se on investointi. Kun yritys esimerkiksi optimoi energian- tai materiaalinkäyttöä, se tekee samalla suoraan säästöjä. Tämä ei ole rakettitiedettä:

  • Pienemmät energialaskut = enemmän rahaa viivan alle
  • Vähemmän raaka-aineita = pienemmät hankintakustannukset
  • Modernimpi valaistus = vähemmän sairaspoissaoloja ja parempaa tuottavuutta

Säästöjen lisäksi on mahdollisuus myös tehdä uutta rahaa: kiertotalous ei nimittäin ole pelkkää jätteen lajittelua, vaan kokonaan uusi tapa ajatella liiketoimintaa. Kun materiaalin arvo säilyy kierrossa, ei tarvitse maksaa jatkuvasti uudesta – ja samalla syntyy uusia liiketoimintamahdollisuuksia. 

Jos edelliset ajatukset eivät vielä vakuuttaneet, niin viimeistään tämän pitäisi resonoida: paikallisemmat ja kierrätykseen perustuvat hankinnat eivät vain vähennä hiilijalanjälkeä vaan tekevät yrityksestä resilientimmän. Toimitusketjujen haavoittuvuudet ovat tulleet viime vuosina selvästi esiin globaalien kriisien myötä. Tällaisten riskien hallinnan pitäisi olla ihan jokaisen yrityksen agendalla juuri nyt.  

2 Varmista rahoitus – nyt ja tulevaisuudessa

Tämä on karu totuus: kohta et saa rahaa, jos et ole vastuullinen. Piste.

Rahoitusmarkkinat eivät ole pelkkiä kylmiä numeroita, vaan myös riskiarvioita. Ja vastuuton liiketoiminta on 2025-luvulla valtava riski:

  • EU:n kestävän rahoituksen taksonomia ohjaa pääomavirtoja kestäviin kohteisiin
  • Pankit hinnoittelevat riskit korkoihin – vastuuttomuus nostaa korkoa
  • Sijoittajat kaipaavat tuotto/riski-suhteen lisäksi vaikuttavuutta

Myös vakuutusyhtiöt ovat jo alkaneet rajata tiettyjen toimialojen pääsyä vakuutusten piiriin. Ellei yhtiölläsi ole uskottavaa siirtymäsuunnitelmaa kestävämpään toimintaan, voit kohta joutua maksamaan huomattavasti korkeampia vakuutusmaksuja – jos saat vakuutuksia lainkaan.

3 Vastaa muuttuvaan kysyntään – tai sammuta valot

Tämä on liiketoiminnan peruslaki: jos et vastaa asiakkaiden tarpeisiin, joku muu tekee sen. Ja asiakkaat – niin kuluttajat kuin yrityksetkin – äänestävät yhä enemmän lompakollaan vastuullisuuden puolesta.

Miksi?

  • Kuluttajat miettivät, millaisen maailman ovat rakentamassa lapsilleen?
  • B2B-päättäjät tekevät valintoja, jotka tukevat heidän omia vastuullisuustavoitteitaan
  • Arvoketjuvastuu tekee jokaisen toimittajan valinnasta kriittisen: kumppanin vastuuttomuus on pian sinun ongelmasi

Monet yritykset raportoivat jo Scope 3 -päästöjä – eli niitä, jotka syntyvät koko arvoketjussa. Tämä tarkoittaa, että vastuullisuus ei ole vain oman toiminnan asia, vaan koskee koko verkostoa.

Etenkin julkisella sektorilla vastuullisuudesta on tulossa hankintakriteeri. Suomi on sitoutunut kestävien hankintojen ohjelmaan, mikä tarkoittaa, että julkisten hankintojen piirissä voit jäädä kokonaan ulos tarjouskilpailuista ilman uskottavaa vastuullisuusohjelmaa ja tarpeeksi kattavia tekoja.

Tee pakosta potentiaali

Vastuullisuus voi kuulostaa pakolta, mutta se on itse asiassa mahdollisuus. Se ei ole vain riskien minimointia, vaan tulevaisuuden turvaamista. Kyse ei ole ”tehdäänkö vai ei”, vaan ”miten tehdään ensimmäisenä ja parhaiten”.

Ja mikä tärkeintä: Ne yritykset, jotka ovat ottaneet vastuullisuuden osaksi strategiaansa, näkevät sen usein myös innovaatioalustana. Siitä syntyy uusia liiketoimintamalleja, tuotteita ja palveluita, joita kukaan ei olisi keksinyt ilman vastuullisuushaastetta.

Vastuullisuus voi olla yrityksellesi viimeiseen asti väisteltävä pakkopulla – tai sen elinvoiman tae. Valinta on sinun.


Ps. Jos haluat sparrailla, miten juuri sinun yrityksesi voisi tehdä vastuullisuudesta potentiaalin, ole yhteydessä.

Tykkäsitkö? Jaa ihmeessä eteenpäin!

Olisiko jo aika tehdä paremmin?

Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu. 

Learn how we helped 100 top brands gain success