Laiska vastuullisuusviestintä – sen aika on ohi

Fokus
Olemme vastuullinen toimija - tällainen vastuullisuusviesti on yhtä tyhjän kanssa. Se kertoo siitä, että yrityksellä ei ole ymmärrystä, mikä vastuullisuudessa on liiketoiminnan kannalta olennaista.

Oletko sinäkin nähnyt näitä:

“Olemme vastuullinen toimija.”

“Vastuullisuus on meidän toiminnan ytimessä.”

“Vastuullisuus on meidän DNA:ssa.”

Tällaiset viestit usein kertovat siitä, että yrityksellä ei ole ajatustakaan joko siitä, että miten vastuullisuus liittyy yrityksen liiketoimintaan ja/tai siitä, että mikä vastuullisuustyössä olisi olennaisinta. Kun tämä ymmärrys puuttuu, tulee viestinnästäkin yksinkertaisesti laiskaa. Tässä postauksessa on työkaluja asian muuttamiseen.

Keskeiset teemat saadaan olennaisuusanalyysin avulla

Miten sitten yritys voi saada enemmän sisältöä vastuuullisuustyöstä kertovaan viestintään? Olennaisuusanalyysista. Olennaisuusanalyysi on työkalu, jonka avulla kartoitetaan yrityksen liiketoimintaan liittyvät olennaiset vastuullisuusasiat. Analyysi tehdään usein osallistaen yrityksen sidosryhmiä, jotta saadaan kattava näkemys. Olennaisuusanalyysissa kartoitetaan yrityksen vaikutuksia muun muassa ympäristöön ja ihmisiin sekä sitten puolestaan esimerkiksi ilmastonmuutoksen taloudellisia vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan nyt ja tulevaisuudessa. Olennaisuusanalyysin lopputuotoksena on ne keskeiset vastuullisuustekijät, jotka ovat olennaisimpia yrityksen liiketoiminnan kannalta. Jokaiselle yrityksellä nämä ovat uniikit.

Alla on esimerkkejä olennaisista tekijöistä eri toimialoilla. Ne ovat kuvitteellisia, sillä jokaisen yrityksen tarvitsee tehdä oma analyysi saadakseen keskeisten tekijöiden yhdistelmän. Mutta näiden kuvitteellisten esimerkkien kautta haluan konkretisoida vaikeahkoa asiaa:

Maahantuontiyrityksen olennaisimpia vastuullisuustekijöitä (kuvitteellinen esimerkki)

  • Tuotteiden tuotannon ympäristövaikutuksien parantaminen
  • Alhankintaketjun työntekijöiden työolot
  • Code of conduct -dokumentin luominen 

Asiantuntijaorganisaation olennaisimpia vastullisuustekijöitä (kuviteellisia)

  • Asiakkaille tehtyjen projektien vaikutukset ESG-näkökulmista
  • Henkilöstön ja alihankkijoiden hyvinvointi ja kouluttaminen
  • Asiakasvalinnan politiikka (esimerkiksi ei tehdä töitä saastuttaville tai arvoketjussa ihmisoikeuksia polkeville yrityksille)

Logistiikka-alan olennaisimpia vastuullisuustekijöitä (kuvitteellisia)

  • Logistiikan optimointi mm. päästöjen vähentämiseksi
  • Kaluston muuntaminen mahdollisimman vähäpäästöisiksi
  • Työntekijöiden hyvinvointi ja tieturvallisuuden parantaminen

Kuten huomaat, näissä ei ole yhtään hyväntekeväisyysasiaa. Niitäkin tekoja yritys saa tehdä ja niitä myös tarvitaan, mutta harvoin ne liittyvät yrityksen liiketoiminnan ytimeen.

Kun keskeiset teemat on määritelty, viestinnällä ja markkinoinnilla on selkeä pohja, mistä ponnistaa  innostavaa ja liiketoimintalähtöistä vastuullisuusviestintää. Näin siitä tulee uskottavaa ja kiinnostavaa, eikä haljua “me olemme vastuullisia”, mikä ei kiinnosta tai vakuuta ketään. Olennaisuusanalyysin avulla varmistat, että vastuullisuusviestintä ei ole päälleliimattua, vaan liittyy suoraan yrityksen liiketoimintaan. Kun viestintä keskittyy kertomaan näistä keskeisistä teemoista, on se paitsi resurssiviisasta, mutta myös puhuttelevaa ja sitä kautta vältetään myös joutuminen vastuullisuuskohuihin.

Onko teille ajankohtaista määritellä olennaiset tekijät? Autamme olennaisuusanalyyseissa sekä keskeisten viestinnän ja markkinoinnin teemojen määrittelyssä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä!

Tykkäsitkö? Jaa ihmeessä eteenpäin!

Olisiko jo aika tehdä paremmin?

Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu. 

Learn how we helped 100 top brands gain success