Oletko se sinä? Yksi ihminen voi tehdä pk-yrityksestä vastuullisuuden edelläkävijän

Yksi vastuullisuustekijä sytyttää valon pimeään
Pk-yritysten vastuullisuus ei lähde liikkeelle suurista resursseista, vaan yhdestä ihmisestä, joka päättää: tätä meidän on pakko edistää.

Pk-yritysten vastuullisuus ei lähde liikkeelle suurista resursseista, vaan yhdestä ihmisestä, joka päättää: tätä meidän on pakko edistää.

Tätä todistin taas äskettäin, kun olin kouluttamassa pk-yrityksiä. Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä on valtavasti potentiaalia kestävyysasioiden edelläkävijyyteen – mutta usein epätietoisuutta siitä, mitä tehdä ja mistä aloittaa.

Koulutukseen osallistujilla oli kuitenkin yksi yhteinen piirre: halu ymmärtää ja tehdä. Usein pk-yrityksissä edelläkävijyys lähtee yhdestä ihmisestä, joka tajuaa, että vastuullisuuden edistäminen on yrityksen tulevaisuuden kannalta välttämätöntä. Joskus herätys syntyy sisältäpäin, joskus asiakkaiden toiveet ja vaatimukset vauhdittavat sitä.

Näistä merkeistä tunnistat edelläjäkävijän:

Betteran selvitysten ja oman kokemukseni perusteella pk-yrityksen vastuullisuusedelläkävijyyden tunnistaa muutamasta merkistä:

  • yrityksessä on se yksi kipinän sytyttäjä, joka lähtee opettelemaan aihetta ja viemään asiaa eteenpäin
  • asioita viedään eteenpäin pienessä vastuullisuustyöryhmässä
  • yrityksellä on edes kevyt suunnitelma, joka antaa tekemiselle raamit
  • yrityksen kulttuuri tukee kehittymistä ja halua oppia
  • tiivis vuoropuhelu asiakkaiden kanssa ohjaa suuntaa ja antaa lisäkipinää

Kun nämä merkit löytyvät, yrityksellä on edellytykset tehdä paljon enemmän kuin pelkästään vastata sääntelyn vaatimuksiin. Kyse on siitä, että vastuullisuus alkaa asenteesta – ja siitä, että joku ottaa ensimmäisen askeleen.

Pk-yritykset tarvitsevat kuitenkin sparrausta. Siksi toimialajärjestöjen ja erilaisten hankkeiden tarjoama oivalluttava, usein maksuton koulutus ja sparraus ovat korvaamattoman tärkeitä.

Oletko tutustunut jo Betteran maksuttomiin webinaareihin ja podcasteihin? Inspiroidu ja selkeytä omaa tilannettasi näiden avulla!

Tykkäsitkö? Jaa ihmeessä eteenpäin!

Olisiko jo aika tehdä paremmin?

Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu. 

Learn how we helped 100 top brands gain success