Pelastetaan vastuullisuusjohtaja!

Vastuullisuusjohtaja on puun ja kuoren välissä organisaatioissa. Hänelle ulkoistetaan koko yritystä koskeva muutos, eikä tukea tai budjettia ole. Mistä apuja?

Ei ole yksi tai viisi kertaa, kun vastuullisuusjohtaja on ollut keskusteluissamme kuilun partaalla: organisaatio ei ymmärrä vastuullisuuden merkitystä, johto ulkoistaa asian yksittäiselle ihmiselle, uutta regulaatiota pukkaa jatkuvalla syötöllä, ja yrityksen henkilöstö ei ole sovituista vastuullisuusteemoista kuullutkaan. Kuulostaako tutulta?

Tässä on mainittu vain muutamia vastuullisuusjohtajan haasteita. Fakta on se, että useimmissa yrityksissä – varsinkin pk-yrityksissä – vastuullisuus ei ole vielä osa liiketoimintaa. Oivallusta siitä, miten vastuullisuus ja liiketoiminta kietoutuvat yhteen, ei ole vielä johdossa tapahtunut. Asia ei ole strategiassa eikä siten saa liiketoimintajohdon huomiota. Tämä puolestaan näkyy resursseissa: vastuullisuus on jonkun homma ”oman toimen ohessa” tai jos yrityksessä onkin vastuullisuudesta vastaava henkilö, ei hänellä ole riittäviä henkilöstö- tai rahallisia resursseja käytössään.

Keinoja vastuullisuusjohtajan työn tukemiseksi

Koska jokainen vastuullisuusjohtaja ansaitsee pelastuksen, pohdimme pieniä ja isoja keinoja muutoksen tekemiseksi:

  • Yrityksen tilanteen selvittäminen vastuullisuusnäkökulmasta – miten pitkällä ollaan ja mitä seuraavaksi pitäisi tehdä? Tähän on olemassa oiva työkalu, katso linkki tekstin lopusta!
  • Hallituksen ja johdon kouluttaminen vastuullisuuteen – erityisesti ”vastuullisuusvaluman” merkityksen oivalluttaminen [linkki]. Tuleviin liiketoiminnan muutoksiin valmistautuminen  on varsinkin pk-yrityksissä keskeinen kilpailukykytekijä.
  • Sidosryhmien – erityisesti asiakkaiden –  kuunteleminen: kun on ymmärrys asiakkaiden tulevista vaatimuksista ja toiveista, saa tämä yleensä vipinää johdossakin aikaiseksi.
  • Vastuun jakaminen johtoryhmässä – kun eri osa-alueet on vastuutettu johtoryhmän jäsenille, tulee asioille selkeät vastuuhenkilöt, tavoitteet ja mittarit.
  • Vastuullisuusteemojen kiteyttäminen iskulausemaisiksi kokonaisuuksiksi, jotta ne jäävät paremmin mieleen ja ovat helpommin viestittävissä.
  • Selkeä suunnitelma, sen budjetointi sekä muutosten taloudelliset hyödyt näkyviksi – erityisesti pk-yrityksissä on huomattu, että vaikka resursseja on vähän, hyvä suunnitelma ja sen järjestelmällinen seuranta vievät asiaa eteenpäin, vaikka hitaastikin. Kaikkea ei voi eikä tarvitse tehdä samaan aikaan.

Mikään näistä ei yksinään pelasta tilannetta. Vastuullisuusjohtaja on parhaimmillaan muutosjohtaja, ja asioiden edistäminen monella rintamalla on välttämätöntä. Tässä vastuullisuusjohtaja tarvitsee kaiken tuen!

Haluatko kättä pidempää keskusteluihin vastuullisuudesta? Tee tämä pk-yrityksen kestävyyskartoitus ja jaa sen tulokset organisaatiossasi.

Jos kaipaat sparrausta jollain osa-alueella tai ylipäätään olkapäätä, olemme täällä sinua varten!

 

Tykkäsitkö? Jaa ihmeessä eteenpäin!

Olisiko jo aika tehdä paremmin?

Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu. 

Learn how we helped 100 top brands gain success