Viherväittämiä tai vastuullisuusväittämiä on kaikkialla. Jos avaat jääkaappisi, löytyy sieltä takuulla jostakin purkista erilaisia kestävään kehitykseen liittyviä väittämiä tai merkkejä. Merkki voi olla esimerkiksi vihreä lehtinen pakkauksen kyljessä.
Vastuullisuusväittämät ja vihermerkit ovat piakkoin suurennuslasin alla, sillä EU:ssa on valmisteilla ns. viherpesudirektiivi Green Claims, joka on jo hyvin pitkällä, mutta tammikuussa 2025 vielä vailla viimeistä hyväksyntää. Hyväksymisen jälkeen on kahden vuoden siirtymäaika, jotta laki saadaan kansalliseen lainsäädäntöön.
Mitkä ovat viherpesudirektiivin keskeisimmät asiat?
- Direktiivin myötä kielletään perusteettomat viherväittämät kuluttajamarkkinoinnissa, kuten esimerkiksi “eko-”.
- Väitteelle tulee olla nykyisen teknologiaan perustuva tieteellinen näyttö.
- Viherväitteessä tulee olla yksilöitynä tarkoitetaanko sillä koko tuotetta, osaa tuotetta tai yritystä sekä päteekö väite tuotteen koko elinkaareen.
- Väitteen tulee olla ennakkotodennettu kolmannen osapuolen toimesta. Vielä ei tiedetä, miten esimerkiksi Suomessa tämä ennakkotodentaminen tapahtuu.
- Tällä hetkellä näyttää siltä, että liikevaihtoon perustuva sakko olisi mahdollinen, mikäli kyseistä lakia rikkoo.
Mitä tämä sitten tarkoittaa yrityksille nyt?
Sitä, että paitsi yrityksen viherväittämiä, mutta myös muita vastuullisuusväittämiä kannattaa tarkastella kriittisesti. Toistaiseksi tämä virallisesti koskee ympäristöväittämiä ja kuluttajaliiketoiminnassa olevia yrityksiä, mutta yhtälailla B2B-yritysten kannattaa kiinnittää väittämiin jo nyt huomiota. Paitsi että laki tulee kiristymään, tulee sekä kuluttajat että ostopäättäjät olemaan yhä valveutuneempia puuttumaan katteettomiin lupauksiin.
Kiinnostuitko? Katso Betteran tiivis tunnin tietopaketti Tehoaamu Vastuullisuusmarkkinoinnin juridiset näkökulmat.
Autamme mielellämme tässä asiassa niin yritykselle räätälöidyn koulutuksen kuin konsultoinninkin kautta. Ota yhteyttä Suviin 040 594 0517 tai Marikaan 045 674 4768!