Kestävän kehityksen innovoinnista lisäarvoa asiakkaalle

Pasi Vesterinen Lyrecolta
Työpaikkatarviketoimittaja Lyreco tekee vastuullisuuden saralla pieniä ja isoja tekoja. Vastuullisuuden innovaatioista on hyötyä asiakaskeskusteluissa. Lue lisää kehitysjohtaja Pasi Vesterisen ajatuksia!

Vastuullisuus on noussut tärkeäksi tekijäksi monilla liiketoiminta-alueilla, ja työpaikkatarviketoimittajat eivät ole poikkeus. Tällä kertaa Teoista sanoiksi -sarjan haastateltavana on erilaisille työpaikoille monenlaista tavaraa toimittavan Lyrecon kehitysjohtaja Pasi Vesterinen. ”Asiakkaat kysyvät kestävämpiä tuotteita”, hän toteaa.

”Vastuullisuus onkin Lyrecolla yksi viidestä strategisesta pilarista. Tavoitteenamme on olla alan suunnannäyttäjä: vuoden 2026 loppuun mennessä se, että 90 prosenttia myymistämme tuotteista on vastuullisia. Vastuullisuudella tarkoitamme paitsi kestävän kehityksen mukaisia tuotteita, myös tuotteita, jotka ovat hyviä ihmisten ja yhteiskunnan näkökulmasta. Teemme jatkuvasti isoja ja pieniä tekoja tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Olemme kuitenkin hyvin realistisia vastuullisuuden kehittämiseen liittyen ja haluamme viestiä teoistamme hyvin konkreettisella tasolla”, Vesterinen toteaa.


Isoin vaikuttavuutemme on toimittajaketjussa

Lyreco painottaa toimittajien valinnassa erityisesti sosiaalista vastuuta ja hallinnon hyvää hoitamista hyödyntäen toimittajien kestävän kehityksen mukaisen työn arvioimisessa erilaisia viitekehyksiä ja sertifikaatteja. Ennen kuin toimittajien tuotteiden ympäristövaikutuksia edes tarkastellaan, Lyreco tekee kattavan kartoituksen siitä, miten toimittaja hoitaa sosiaalista vastuuta ja hallintoa. ”Meillä on hyvin tarkat kriteerit sosiaalisen vastuun ja juridisten asioiden suhteen, ja nämä asiat on oltava kunnossa ennen kuin tarkastelemme toimittajan ympäristötekijöitä, kuten vaikkapa hiilijalanjälkeä tai kierrätettävyyttä”, Vesterinen kertoo ESG-viitekehyksen painotuksista toimittajien valinnassa. Valintojen apuna hyödynnetään myös tietoa siitä, käyttääkö toimittaja jotakin viitekehystä toiminnan kehittämisessä, kuten Science Based Targets Initiativea (SBTi) tai esimerkiksi Ecovadis- tai B-Corp -sertifiointeja. “Tavoitteenamme on, että 78 % toimittajistamme sitoutuu STBi-aloitteeseen”, Vesterinen kertoo.

Ympäristöasioilla on tavarabisneksessä merkitystä. Vesterinen jatkaa: ”Arvoketjumme hallinta on keskeinen painopistealueemme. Olemme jo usean vuoden ajan työskennelleet päästöjen pienentämiseksi scope 1- ja 2 -tasoilla, mutta koska 95 prosenttia vaikutuksistamme tulee scope 3 -tasoilta, kuten tavarantoimittajilta, keskitymme erityisesti siihen. Meillä on satoja isoja ja pieniä toimittajia, ja pyrimme parantamaan vaikutustamme toimittajiin ja toimitusketjuihin. Ohjaamme toimittajia kohti vastuullisempaa liiketoimintaa ja varmistamme jatkuvuuden heidän kanssaan. Iso toimija kuten me, jolla on paljon valtaa, pystyy vaikuttamaan laajasti toimittajiinsa ja kytkemään heidät osaksi
vastuullisuustavoitteitaan.”



Kestävä kehitys ja liiketoiminta

Tavaraliiketoiminta kestävän kehityksen näkökulmasta tarkoittaa sitä, ettei tavaraa myytäisi määräänsä enempää. Lyreco pyrkii toimillaan siihen, ettei asiakkaan tarvitsisi ostaa niin usein ja että tavara kiertäisi mahdollisimman tehokkaasti. ”Panostamme pitkäikäisempiin tuotteisiin sekä tuotteen kiertävyyteen. Esimerkiksi kopiokoneiden värikasetit hyödynnetään raakamateriaalina. Opastamme myös asiakkaitamme tilauskäytännöissä: jos data osoittaa, että asiakas tekee usein pieniä tilauksia, pyrimme ohjeistamaan heitä yhdistämään tilauksia isommiksi eriksi. Näin asiakas säästää toimituskuluissa ja logistiikan ympäristövaikutukset pienenevät”, Vesterinen kertoo.

Vastuullisuuden ympärillä tapahtuva innovointi on kilpailuvaltti tarjouskilpailuissa, erityisesti suuryrityskentässä. ”Olemme saaneet uusia asiakkuuksia innovatiivisten kiertotalousideoidemme ansiosta. Esimerkiksi erään asiakkaan kanssa kehitimme toimistotarvikkeiden hyllytysratkaisupalvelun, joka auttaa tavaroita kiertämään pidempään. Kun yksi käyttäjä ei enää tarvitse tiettyä tavaraa, se siirtyy hyllytysratkaisun avulla seuraavalle käyttäjälle sen sijaan, että se menisi roskiin. Tämä palvelu on hyvä niin asiakkaalle, luonnolle kuin meille.”

Vesterisen vinkit vastuullisuuden edistämiseen organisaatiossa

  1. Mieti, miten voit omasta roolistasi käsin vaikuttaa yrityksesi vastuullisuuteen.
    Pohdi, miten voit toimia vastuullisuuden eteen omassa työtehtävässäsi ja toimenkuvassasi.
  2. Tarvitaan jatkuvaa kouluttamista ja tietoisuuden lisäämistä sekä yhteistä
    dialogia.

    Esimerkiksi meidän organisaatiossamme se on ”vastuullisuusvartit”, joka on lyhyt tietoisku meillä tapetilla olevista vastuullisuusteemoista.
  3. Vältä yliampuvaa viestintää aiheesta.
    Voitte viestiä vain niistä teoista, joita olette oikeasti tehneet.

Tykkäsitkö? Jaa ihmeessä eteenpäin!

Olisiko jo aika tehdä paremmin?

Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu. 

Learn how we helped 100 top brands gain success