Tiedät kyllä sen sanan. Vastuullisuus. Tuntuuko sustakin siltä, että se on kuin vanha, rikkinäinen levy, joka jumittaa samaan uraan ja toistaa itseään taukoamatta? Olemme kuulleet yritysten julistavan olevansa ”vastuullisia” niin usein, että se tuntuu melkein olevan automaattinen lisä jokaiseen missioon ja visioon – kuin suola jokaiseen ruokaan.
Hyvän sanan arvo laskee toistojen myötä
Busineksessa on jotenkin kehittynyt trendi, jossa erilaisia iskulauseita ja markkinointitermejä toistetaan niin kauan, että ne tuntuvat menettävän merkityksensä. Liiketoiminnassa korostetaan myös (toki ansaitusti) yrityksen arvoja ja eettisiä periaatteita, mutta kuinka nämä arvot voidaan välittää niin, että niillä on todellista painoarvoa? Kun ketään ei hirveästi jaksa innostaa se Yritys Oy, joka on omien sanojensa mukaan asiakaslähtöinen ja vastuullinen. Mitä se edes tarkoittaa? Ja miksi minua pitäisi kiinnostaa?
Mitä jos vastuullisuus-sana poistuisi sanavarastosta?
Tehdäänpä ajatusleikki: tästä eteenpäin ei enää käytetä yrityksemme viesteissä sanaa vastuullisuus. Miten ihmeessä voimme toimia tehokkaasti ja saada samalla asiamme kuuluviin? Tässä muutama ajatus työstettäväksi:
Ei sanoja vaan tekoja
Sen sijaan, että julistamme olevamme ”se sana”, näytämme sen käytännössä. Ilman tekoja eivät sanatkaan ole uskottavia, joten tästä pitää joka tapauksessa aloittaa. Konkreettiset toimet, projektit ja aloitteet, jotka osoittavat tekomme ympäristön, työntekijöiden ja yhteisön paremman tulevaisuuden eteen, antavat meille katu-uskottavuutta. Kun teot ovat jiirissä tai vähintäänkin vakaa toimintasuunnitelma olemassa, on aika kertoa niistä. Mutta edelleenkään emme kerro olevamme ********isia, vaan solutamme tämän teeman tarinat markkinoinnin ja viestinnän perusprosesseihin – kohderyhmät huomioiden tottakai!
Läpinäkyvä meininki
Läpinäkyvyys on uusi musta – todellakin! Sallittakoon nyt tässä juuri tämä kulunut ilmaus. Avaa siis ovet (ei kirjaimellisesti, tai no, miksi ei?) ja anna maailman nähdä, mitä kulissien takana tapahtuu. Ei piilottelua, ei hämäriä salaisuuksia. Rehellisyys rakentaa luottamusta – ja luottamus on liiketoiminnan kannalta arvokkaampaa kuin kulta, sitä ei voi olla liikaa.
Innovoi ja inspiroi
Kenellekään ei ole uutinen, että maailma muuttuu ja kehittyy koko ajan. Mutta kestävän kehityksen innovaatiot ja edistykselliset ideat eivät ole vain kivoja lisäyksiä, ne ovat välttämättömiä. Kukapa ei haluaisi olla mukana luomassa maailmaa, joka on huomenna parempi kuin eilen?
Työntekijät – nuo ihmiset numeroiden takana
Tiedämme kaikki, että yrityksen sydän on sen ihmisissä. Joten miksemme kohtelisi heitä kuin rocktähtiä? Varmista, että he voivat loistaa, kasvaa ja olla onnellisia. Onnelliset ihmiset tekevät hienoja asioita. Se on kuin dominoefekti, mutta hyvällä tavalla. Tämä on siis paitsi ********ista myös luo hyvän kehän.
Eli kun seuraavan kerran ajattelet kertovasi kaikille kuinka ”vastuullinen” yrityksesi on, mieti uudestaan. On olemassa tuhat ja yksi tapaa näyttää ja sanoittaa se – ja näistä jokainen on tuoreempi kuin se yritysjargon, jonka varassa tällä hetkellä mennään. Voimme olla upeita, huolehtivia ja mahtavia ilman, että turvaudumme siihen ylikäytettyyn sanaan.
Kuulostaako haasteelliselta? Ei hätää, me rakastamme haastetta! Olemme täällä juuri niitä varten.