Oletko vastuullisesti uskottava?

Oletko vastuullisesti uskottava?
Vastuullisuus ei ole tyhjä tila. Se on kuin rakennus, jonka kivijalkana ovat arvot, seininä teot ja kattoa kannattelevat sanat. Mutta miten varmistat, että olet vastuullisesti uskottava?

Vastuullisuus ei ole tyhjä tila. Se on kuin rakennus, jonka kivijalkana ovat arvot, seininä teot ja kattoa kannattelevat sanat. Mutta miten varmistat, että olet vastuullisesti uskottava?

Tarkista ensin vastuullisuuden peruslementit

Arvot: Arvot toimivat yrityksen navigaattorina. Sinä hienona apuvälineenä, joka ohjaa brändiäsi ja liiketoimintaasi vastuullisuuden reitillä. Mutta kuten autonkin ratissa, apuväline on turha, jos et seuraa sen ohjeita. Arvojen onkin näyttävä teoissasi selkeästi – ne ohjaavat päätöksiäsi ja valintojasi sekä ylätasolla että jokaisessa arkipäiväisessäkin asiassa.

Teot: Vastuullisuus ilman tekoja on kuin pyörä ilman polkimia – se ei vie sinua mihinkään. Ei riitä, että puhut suuria, vaan sinun täytyy näyttää, miten aiot saavuttaa tavoitteesi. Vastuullisen liiketoiminnan pyörittäminen ja sen kukoistavaksi saaminen vaatii jatkuvaa arviointia ja konkreettista työtä. Vastuullisuusstrategian tekeminen ilman jalkautusta on hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa – ja pahimillaan jopa negatiivinen asia brändillesi.

Sanat: Monilla suomalaisilla yrityksillä on vastuullisuuden teot hallussa, paremmin kuin itse edes oivaltavat. Meille luonnon, tasa-arvoan, oikeudenmukaisuuden ja inhimillisyyden arvostaminen kuuluvat kotimaiseen selkärankaamme. ”Ei mun takia tartte keittää” -ajatus joutaa kuitenkin tässä kohtaa romukoppaan. Pidä meteliä itsestäsi ja siitä hyvästä työtä, jota jo teet. Valitse sanasi kuitenkin huolella ja tee mitä lupaat. Muista, että uskottavuus on kuin lasi – jos se menee rikki, sen korjaaminen voi olla vaikeaa.

Mistä vastuullisuususkottavuus rakentuu?

Vastuullisesti uskottavan viestin rakentaminen vaatii harkintaa ja luovuutta:

  • Kohderyhmä: Älä yritä miellyttää kaikkia. Valitse kohderyhmäsi viisaasti, sillä he ovat ne, jotka todella arvostavat vastuullisuuttasi. Ole mielikuvamarkkinoinnin sijaan aito ja pyri tavoittamaan ne, joille vastuullisuus on merkityksellistä.
  • Tonaliteetti: Käytä viestinnässäsi samaa kieltä kuin brändisi arvot. Älä yritä myydä pikamuotia samalla tyylillä kuin vastuullista vaatetta – se ei vain toimi.
  • Media: Valitse kanavasi huolella. Muista, että ympäristö vaikuttaa siihen, miten viestisi vastaanotetaan. Varmista, että ympäristö tukee viestiäsi, äläkä päästä brändiäsi tilanteisiin, jotka voivat vahingoittaa sen mainetta.
  • Rehellisyys: Joskus joudut myöntämään virheesi. Se ei ole häpeä, vaan mahdollisuus oppia ja kasvaa. Ole rehellinen ja kerro, miten aiot korjata tilanteen – se rakentaa luottamusta.
  • Yhteisöllisyys: Yhdessä olemme enemmän. Rakenna yhteisö, joka jakaa arvosi ja tavoitteesi. Kuuntele heitä, auta heitä ja näytä, että olet sitoutunut tekemään maailmasta paremman paikan yhdessä.

Rakenna brändisi vahva perusta arvojen, tekojen ja sanojen ympärille – ja jätä jälki maailmaan, joka kertoo tarinasi vastuullisesta sitoutumisestasi. Kun valitset polkusi viisaasti, olet turhien sanojen sijaan vastuullisesti uskottava.

Haluatko kuulla lisää? Ota meihin yhteyttä!

Tykkäsitkö? Jaa ihmeessä eteenpäin!

Olisiko jo aika tehdä paremmin?

Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu. 

Learn how we helped 100 top brands gain success