Olennaisuus-analyysi

Kun teillä on tiedossa, mitkä liiketoiminnan asiat vastuullisuuden näkökulmasta ovat juuri teidän yrityksellenne olennaisimpia, voitte keskittää toimenpiteet juuri niihin asioihin, joilla on suurin vaikutus – ja järkevöittää resurssien käyttöä.

Vastuullisuustyön kivijalka kuntoon

MIKSI OLENNAISUUSANALYYSI ON VASTUULLISUUSTYÖN KIVIJALKA?

  • Kun tiedetään, mitkä liiketoiminnan asiat vastuullisuuden näkökulmasta ovat juuri kyseessä olevalle yritykselle olennaisimpia, voidaan keskittää toimenpiteet juuri niihin asioihin, joilla on suurin vaikutus.
  • Vastuullisuusviestinnän uskottavuus rakentuu olennaisuuden ymmärtämiselle. Jos yritys viestii asioista, jotka eivät ole sen toiminnan kannalta merkityksellisiä, viestintä voi kääntyä itseään vastaan ja herättää kysymyksiä viherpesusta.
  • Analyysi auttaa myös tunnistamaan liiketoiminnan kannalta merkittäviä riskejä ja mahdollisuuksia. Sidosryhmien kuunteleminen osana analyysia voi paljastaa nousevia trendejä ja odotuksia, joihin reagoiminen ajoissa antaa yritykselle kilpailuetua. Samalla vältetään maineeseen ja liiketoimintaan kohdistuvia riskejä, kun kriittiset vastuullisuusteemat tunnistetaan ja niihin puututaan proaktiivisesti.
  • Kaksoisolennaisuusanalyysi auttaa vastaamaan sidosryhmien kasvaviin odotuksiin. Kun yritys osoittaa ymmärtävänsä sekä toimintansa vaikutukset että sidosryhmiensä tarpeet, se rakentaa luottamusta ja vahvistaa asemaansa vastuullisena toimijana.

”Olennaisuusanalyysi on paitsi vastuullisuustyön myös vastuullisuusviestinnän kivijalka. Ilman sitä on mahdotonta rakentaa aikaa kestäviä, tukevia ja luotettavia toimintasuunnitelmia saati sitten toteuttaa viestintää vaikuttavasti. Se on tärkeä ja isommille yrityksille myös pakollinen osa yritysvastuun työkalupakkia.”

Olennaisuusanalyysi eri tilanteisiin

Isot yritykset (Raportointivelvollisuus CSRDn piirissä)

Pakollinen ja tärkeä osa vastuullisuustyötä

CSRD-pohjainen kestävyysraportointi vaatii taustalleen kaksoisolennaisuusanalyysin tehtäväksi. Ilman analyysia ei ole mahdollista tunnistaa niitä vastuullisuustekijöitä, joita raporttiin on sisällytettävä. Kaikkea kun ei ole järkevää eikä edes mahdollista raportoida.

Kestävyysraportti ei kuitenkaan ole ainoa syy sille, miksi kaksoisolennaisuusanalyysi on tärkeää ja jopa välttämätöntä tehdä. Analyysin tulokset auttavat johtamaan vastuullisuustyötä strategisesti ja systemaattisesti sekä suuntaavat toimet ja resurssit oikeisiin asioihin. DMA (eli kaksoisolennaisuusanalyysi) onkin keskeinen osa ison yrityksen kestävän liiketoiminnan työkalupakkia.

Millaisia yrityksiä tämä koskee?
Kun 2/3 seuraavista toteutuu: liikevaihto yli 50M€, tase yli 25M€, työntekijöitä yli 250.
HUOM! Nämä raja-arvot ovat voimassa toistaiseksi. Omnibus tullessaan muuttanee tilanteen.

PK-yritykset (Voivat hyödyntää VSME-viitekehystä)

Mahdollisesti vapaaehtoinen mutta olennainen

Pienet ja keskisuuret yritykset eivät vielä ole regulaation puolesta pakotettuja tekemään vastuullisuusraporttia. Mutta pk-yrityksetkin ovat tyypillisesti osa arvoketjua, jossa isommat yritykset asettavat vaatimuksia ja kysyvät ketjussaan olevilta yrityksiltä vastuullisuuteen liittyvää dataa. Juuri tähän tilanteeseen pk-yrityksen omien olennaisten vastuullisuustekijöiden ymmärtäminen antaa ratkaisun.

Arvoketjusta tulevat vaatimukset eivät kuitenkaan ole ainoa syy sille, miksi kaksoisolennaisuusanalyysi on tärkeää tehdä. Analyysin tulokset auttavat johtamaan vastuullisuustyötä strategisesti ja systemaattisesti sekä suuntaavat toimet ja resurssit oikeisiin asioihin – myös pk-sektorilla.

Millaisia yrityksiä tämä koskee?
Pk-sektori eli VSME-viitekehyksen määritelmän mukaan: liikevaihto alle 50 M€, taseen loppusumma alle 25 M€, työntekijämäärä alle 250 henkilöä

Olennaiset teemat markkinointia ja viestintää varten (kaikki yritykset)

Vastuullisuusviestinnän ja -markkinoinnin kivijalka

Olipa yritys minkä kokoinen tahansa, sen kilpailukyky on yhtä hyvä kuin markkinointiviestinnän vaikuttavuus. Vastuullisuusviestinnän uskottavuus rakentuu olennaisuuden ymmärtämiselle. Jos yritys viestii asioista, jotka eivät ole sen toiminnan kannalta merkityksellisiä, viestintä voi kääntyä itseään vastaan ja herättää kysymyksiä viherpesusta.

Olennaisten teemojen tunnistaminen on siis vastuullisuusviestinnän kivijalka. Ilman sitä on mahdotonta rakentaa aikaa kestäviä, tukevia ja luotettavia suunnitelmia saati sitten toteuttaa viestintää vaikuttavasti.

Tähän tarkoitukseen meillä on aivan oma prosessimme, joka hyödyntää osia olennaisuusanalyysista ja yhdistää niitä nykytilan analyysiin ja kilpailijakentän kartoitukseen.

Millaisia yrityksiä tämä koskee?
Ihan kaikkia yrityksiä, jotka haluavat viestiä vastuullisuudestaan vaikuttavasti ja läpinäkyvästi – ilman viherpesun vaaraa.

Ota yhteyttä, niin kartoitetaan sinun yrityksesi tilanne ja tarve olennaisuusanalyysin näkökulmasta

Mikä ihmeen kaksoisolennaisuusanalyysi?

Kaksoisolennaisuusanalyysi on vastuullisuustyön kivijalka. Se auttaa yritystä tunnistamaan toimintansa tärkeimmät vastuullisuusnäkökohdat kahdesta näkökulmasta: miten yrityksen toiminta vaikuttaa ympäristöön ja yhteiskuntaan, sekä millaisia taloudellisia riskejä ja mahdollisuuksia näihin vaikutuksiin liittyy. Ilman tätä analyysia vastuullisuustyö on kuin ammuntaa pimeässä – rahaa ja ammuksia kuluu, mutta osumatarkkuus on heikko.

Olisiko jo aika tehdä paremmin?

Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu. 

Learn how we helped 100 top brands gain success