Kun teillä on tiedossa, mitkä liiketoiminnan asiat vastuullisuuden näkökulmasta ovat juuri teidän yrityksellenne olennaisimpia, voitte keskittää toimenpiteet juuri niihin asioihin, joilla on suurin vaikutus – ja järkevöittää resurssien käyttöä.
MIKSI OLENNAISUUSANALYYSI ON VASTUULLISUUSTYÖN KIVIJALKA?
”Olennaisuusanalyysi on paitsi vastuullisuustyön myös vastuullisuusviestinnän kivijalka. Ilman sitä on mahdotonta rakentaa aikaa kestäviä, tukevia ja luotettavia toimintasuunnitelmia saati sitten toteuttaa viestintää vaikuttavasti. Se on tärkeä ja isommille yrityksille myös pakollinen osa yritysvastuun työkalupakkia.”
Pakollinen ja tärkeä osa vastuullisuustyötä
CSRD-pohjainen kestävyysraportointi vaatii taustalleen kaksoisolennaisuusanalyysin tehtäväksi. Ilman analyysia ei ole mahdollista tunnistaa niitä vastuullisuustekijöitä, joita raporttiin on sisällytettävä. Kaikkea kun ei ole järkevää eikä edes mahdollista raportoida.
Kestävyysraportti ei kuitenkaan ole ainoa syy sille, miksi kaksoisolennaisuusanalyysi on tärkeää ja jopa välttämätöntä tehdä. Analyysin tulokset auttavat johtamaan vastuullisuustyötä strategisesti ja systemaattisesti sekä suuntaavat toimet ja resurssit oikeisiin asioihin. DMA (eli kaksoisolennaisuusanalyysi) onkin keskeinen osa ison yrityksen kestävän liiketoiminnan työkalupakkia.
Millaisia yrityksiä tämä koskee?
Kun 2/3 seuraavista toteutuu: liikevaihto yli 50M€, tase yli 25M€, työntekijöitä yli 250.
HUOM! Nämä raja-arvot ovat voimassa toistaiseksi. Omnibus tullessaan muuttanee tilanteen.
Mahdollisesti vapaaehtoinen mutta olennainen
Pienet ja keskisuuret yritykset eivät vielä ole regulaation puolesta pakotettuja tekemään vastuullisuusraporttia. Mutta pk-yrityksetkin ovat tyypillisesti osa arvoketjua, jossa isommat yritykset asettavat vaatimuksia ja kysyvät ketjussaan olevilta yrityksiltä vastuullisuuteen liittyvää dataa. Juuri tähän tilanteeseen pk-yrityksen omien olennaisten vastuullisuustekijöiden ymmärtäminen antaa ratkaisun.
Arvoketjusta tulevat vaatimukset eivät kuitenkaan ole ainoa syy sille, miksi kaksoisolennaisuusanalyysi on tärkeää tehdä. Analyysin tulokset auttavat johtamaan vastuullisuustyötä strategisesti ja systemaattisesti sekä suuntaavat toimet ja resurssit oikeisiin asioihin – myös pk-sektorilla.
Millaisia yrityksiä tämä koskee?
Pk-sektori eli VSME-viitekehyksen määritelmän mukaan:
liikevaihto alle 50 M€, taseen loppusumma alle 25 M€, työntekijämäärä alle 250 henkilöä
Vastuullisuusviestinnän ja -markkinoinnin kivijalka
Olipa yritys minkä kokoinen tahansa, sen kilpailukyky on yhtä hyvä kuin markkinointiviestinnän vaikuttavuus. Vastuullisuusviestinnän uskottavuus rakentuu olennaisuuden ymmärtämiselle. Jos yritys viestii asioista, jotka eivät ole sen toiminnan kannalta merkityksellisiä, viestintä voi kääntyä itseään vastaan ja herättää kysymyksiä viherpesusta.
Olennaisten teemojen tunnistaminen on siis vastuullisuusviestinnän kivijalka. Ilman sitä on mahdotonta rakentaa aikaa kestäviä, tukevia ja luotettavia suunnitelmia saati sitten toteuttaa viestintää vaikuttavasti.
Tähän tarkoitukseen meillä on aivan oma prosessimme, joka hyödyntää osia olennaisuusanalyysista ja yhdistää niitä nykytilan analyysiin ja kilpailijakentän kartoitukseen.
Millaisia yrityksiä tämä koskee?
Ihan kaikkia yrityksiä, jotka haluavat viestiä vastuullisuudestaan vaikuttavasti ja läpinäkyvästi – ilman viherpesun vaaraa.
Kaksoisolennaisuusanalyysi on vastuullisuustyön kivijalka. Se auttaa yritystä tunnistamaan toimintansa tärkeimmät vastuullisuusnäkökohdat kahdesta näkökulmasta: miten yrityksen toiminta vaikuttaa ympäristöön ja yhteiskuntaan, sekä millaisia taloudellisia riskejä ja mahdollisuuksia näihin vaikutuksiin liittyy. Ilman tätä analyysia vastuullisuustyö on kuin ammuntaa pimeässä – rahaa ja ammuksia kuluu, mutta osumatarkkuus on heikko.
Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu.
Jos et vielä ole tilannut uutiskirjettämme, niin nyt on sen aika. Lupaamme, että…