Yritysvastuun ja kestävän liiketoiminnan strategiset menestystekijät
Vastuullisuustyön ja kestävän liiketoiminnan näkökulmasta on tärkeää ensin hahmottaa nykytila ja sitten määrittää tavoitteet. Tämän jälkeen tehdään tiekartta, jossa otetaan kantaa keinoihin, joilla tavoitteisiin päästään. Tähän GAP-analyysi on oiva työkalu.
Olennaisuusanalyysi on GAP-analyysia laajempi selvitys, johon sisältyy yritykselle olennaisten sidosryhmien tarpeiden ja odotusten tunnistaminen. Olennaisuusanalyysi on tyypillisesti tarpeen, kun tavoitteena on tehdä vastuullisuusraportti, -ohjelma tai -viestintäsuunnitelma.
Jotta kestävää liiketoimintaa on mahdollista kehittää ja asioita tehdä paremmin, on syytä osallistaa myös sidosryhmiä. Sidosryhmäymmärryksen kautta löydetään se potentiaali, jota vastuullinen liiketoiminta ja vastuullisen toiminnan kehittäminen tuo yrityksen näkökulmasta.
Pk-yrityksen näkökulmasta vastuullisuusraportointi ei ole vielä pakollista, mutta ns. vastuullisuusvaluma arvoketjun isommista yrityksistä tuo raportointitarpeen myös pienempien pöydälle. Onneksi tähän on olemassa vapaaehtoinen viitekehys VSME ESRS.
Viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta kaikki perustuu hyvään suunnitelmaan ja kun puhutaan vastuullisuudesta ja kestävästä liiketoiminnasta, parempaa pohjaa ei olekaan kuin konkreettinen vastuullisuusohjelma.
Muutos kohti kestävämpää liiketoimintaa ja tulevaisuutta ei tule ilman johtamista. Muutoksen johtaminen on tyypillisesti paitsi oikea-aikaisia ja oikein mitoitettuja päätöksiä myös viestintää. Asiakkaiden lisäksi myös henkilöstön on ymmärrettävä suunnitelma ja sitouduttava määriteltyihin tavoitteisiin.
VSME ESRS (Voluntary ESRS for Non-listed Small- and Medium-sized Enterprises) on pitkän nimensä mukaisesti valmisteilla oleva vapaaehtoinen yritysvastuun raportointistandardi listaamattomille pienille ja keskisuurille yrityksille. Sen tarkoituksena on auttaa pk-yrityksiä raportoimaan kestävyystoimistaan tavalla, joka on sovitettavissa niiden resurssien ja kykyjen mukaan.
Kun olennaiset vastuullisuusteemat ja -teot on hahmotettu, on aika tehdä teoista sanoja – ja varmistaa kilpailukyky myös jatkossa.
Yhteistyökumppanit ja asiakkaat arvioivat jatkuvasti tarkemmin sitä, miten yritys viestii hyvistä teoista ja kestävästä kehityksestä. Tehokas ja vaikuttava markkinointiviestintä varmistaa huomatuksi tulemisen.
Kun porukka pitää saada samalle viivalle tai kun tarvitaan innostavaa ja ehkä vähän ulkopuolistakin näkemystä tiimille, jorylle tai hallitukselle.
Vastuullisuus, yritysvastuu, ESG, CSRD, Green Claims, kestävä kehitys ja liiketoiminnan kehittäminen kaikista näistä näkökulmista. Tarjoamme mm. näistä teemoista ideoita, inspiraatiota ja tietoa varmasti konkreettisessa paketissa.
Juuri nyt on aika toimia. Kun tavoitteenasi on tehdä bisnestä kestävämmin, innostaa henkilöstä vastuullisuuteen tai viestiä hyvistä teoista, meiltä löytyy apu.
Ei hätää! Olemme vain vaihtaneet nimeämme.
Tutut Susta Partners -asiantuntijat ja prosessit ovat edelleen olemassa.